Skip to content

Överklagande av certifieringsbeslut/klagomål/dispyter

Överklagande av certifieringsbeslut kan kommuniceras till AgR av reviderat företag/organisation eller andra intressenter. Överklagande ska ske skriftligen, inom sex veckor från beslutet har fattats. 

  1. Överklagande ska skriftligen ske via e-post till vår kommitté för opartiskhet som utvärderar och bedömer om saklig grund föreligger. Snarast möjligt efter att kommittén mottagit överklagandet skickas detta vidare till berörda parter.
  2. Ytterligare synpunkter och kompletterande kommentarer inhämtas från berörda parter vid behov av kommittén. 
  3. Kommittén skickar en kopia på överklagandet till AgR med uppmaningen att kommentera detta. Kommentaren ska ange om AgR motsätter sig ändringen av beslutet eller inte och varför. Efter att ha mottagit kommentaren från AgR ska kommittén överlämna det till klaganden/klienten för ett skriftligt yttrande från denne. Om så krävs ska ytterligare skriftväxling mellan parterna ske.
  4. När alla kommentarer och yttrande samlats in ska kommittén fatt sitt beslut. Detta görs i skriftlig rapport som ska innehålla skälen till beslut, oavsett vad utfallet blir.
  5.  Berörda parter meddelas beslut skriftligen av kommittén. I avvaktan på behandling av
    överklagande gäller av AgR tidigare meddelat beslut. Kommitténs beslut är slutgiltigt.

Klagomål/dispyter rörande certifierade klienter, sammansättningen av vår kommitté för opartiskhet, tillsättning av revisionsteam eller annat kan inkomma skriftligen eller muntligen till AgR eller till vår kommitté för opartiskhet och behandlas på samma sätt som ovan beskrivet.

AgR Certification ansvarar för alla överklaganden, klagomål och dispyter (inklusive insamling av nödvändig information) men låter vår kommitté för opartiskhet hantera alla ärenden för att en opartisk hantering och beslut ska garanteras. Om det förmedlade överklagandet eller klagomålet bedömts vara relevant av kommittén, vidtar AgR korrigerande och förebyggande åtgärder. Vi sparar redovisande dokument över alla fall samt över alla vidtagna åtgärder, för att senare kunna värdera dessas effektivitet. De kan även ligga till grund för framtida beslut i liknande ärenden. Överklaganden/klagomål anses som en del i vårt förbättringsarbete och välkomnas därför av AgR. Offentliggörande av resultatet från ett klagomål eller överklagande sker i samråd med berörd klagande eller klient. Före så skett hanteras alla ärenden enligt gällande tystnadsplikt.